Norske Forsikringsmegleres Forening (Forsikringsmeglerne) har de siste årene gjennomført en årlig kvalitetsundersøkelse blant forsikringsselskapene. Medlemmene gir sine tilbakemeldinger på skade- og pensjons-selskapene som opererer i det norske forsikringsmarkedet, vurdert ut fra en del ulike kriteria.
I år var det totalt åtte skadeselskap som ble vurdert. Intensjonen er å inspirere til økt kvalitet hos selskapene.
Noen hovedfunn fra 2022-undersøkelsen:
- Det er en svak nedgang i den totale leveransekvaliteten fra 2021 – 2022
- Det er svært stor forskjell på kvaliteten mellom selskapet på topp og i bunn og noen selskap har betydelig bevegelse fra i fjor til i år
- Det er et stort avvik mellom meglernes forventninger og kvaliteten i leveransen til det enkelte selskap
- Konkurransen innen næringsforsikring ser ut til å ha blitt dårligere det siste året.
- Småbedriftene oppnår dårligst pristilbud fra forsikringsselskapene
– Vi kan nok også i år skylde på et veldig stramt marked med store prisøkninger. Generell usikkerhet, både globalt og nasjonalt med korona-epidemi og krig i Ukraina, kan også ha bidratt, men hovedårsaken er at prisene lenge har vært for lave i forhold til skade-belastningene. Samtidig er det slik at vi nå nærmer oss pristoppen og at det etter hvert er nødt til å flate ut, forklarer leder av skadeutvalget i Forsikringsmeglerne, Håkon Aass.
-Prisøkningen er fortsatt høy og nærmer seg nå toppen av det vi kan kalle et bærekraftig nivå, mener Håkon Aass.
Undersøkelsen er gjennomført av EPSI Rating Norge blant medlemmene i Forsikringsmeglerne i perioden fra 22. mars til 8. april 2022. Svarprosent var 68 prosent, noe som betegnes som høyt.
Kontakt oss
Forsikringsmeglerne
Postboks 9525 – Åskollen, N-3066 Drammen
post@forsikringsmeglerne.no
Generalsekretær Jon Steen
Telefon: (+47) 932 92 400